Gå til sidens indhold

Case: Sunclass Airlines og Microsoft og Citrixapplikation

Flyselskabet SunClass Airlines har rejst sig fra asken som en Fugl Fønix efter to år med store omvæltninger. Konkurs, corona og omstruktureringer har skabt turbulens i organisationen og især taget luften ud af it-afdelingen. Et tæt samarbejde med Conecto har bidraget til at genetablere drift og udvikling af Microsoft- og Citrixapplikationer.


Ny luft under IT-vingerne hos flyselskabet SunClass Airlines


 

Fremtiden tegner lys for SunClass Airlines, som indtil 2019 hed Thomas Cook Airlines. Med 200 administrative medarbejdere fordelt på hovedkontoret i Danmark, resten af Skandinavien, samt Gran CanaKanarieøerne og Mallorca, og ansættelse af 250 flere flyvende medarbejdere, som dermed vil tælle 1.000 i alt, er selskabet snart tilbage i samme form som før coronaepidemien. 

”Vi har altid været en lille, men effektiv it-afdeling. Under corona måtte vi sige farvel til over 50 pct. af vores medarbejdere. Vi mistede ikke alene gode kolleger, men også dygtige hoveder og hænder, hvoraf nogle havde vigtige gruppefunktioner. Året inden var vi blevet opkøbt af en nordisk koncern og var i gang med en stor sammenlægning med koncernens it-afdeling i Stockholm. Det var en periode med uro, usikkerhed og mange forandringer. Så vi havde akut brug for dygtige folk, der kunne dække forskellige it-områder af,” siger Karin Frost, Manager Technology Services DK, Sunclass Airlines. 

  • Fordelene ved tæt partnerskab

    SunClass benytter Conecto til at varetage Microsoft System Management og al anden daglige drift samt vedligeholdelse og udvikling af deres Citrixmiljø.

    • Faste konsulenter, der er med til at skaber balance, fremdrift og tryghed i it-afdelingen.
    • Sikkerhed for at den daglige drift og administration varetages, og sikring af compliance.
    • Citrixmiljøet vedligeholdes og udvikles, så alle administrativemedarbejdere kan tilgå systemerne remote.
    • Direkte adgang til ekspertviden på både Microsoft og Citrix, samt løbende sparring på den kontinuerlig udvikling og forbedring af SunClass Airlines’ it-miljø.

”Vi har altid været en lille, men effektiv it-afdeling. Under corona måtte vi sige farvel til over 50 pct. af vores medarbejdere. Vi mistede ikke alene gode kolleger, men også dygtige hoveder og hænder, hvoraf nogle havde vigtige gruppefunktioner. Året inden var vi blevet opkøbt af en nordisk koncern og var i gang med en stor sammenlægning med koncernens it-afdeling i Stockholm. Det var en periode med uro, usikkerhed og mange forandringer. Så vi havde akut brug for dygtige folk, der kunne dække forskellige it-områder af.”

Udvikling trods krise

”Eftersom vi ikke havde tilstrækkeligt med it-kompetencer in-house, indgik vi et tæt partnerskab med Conecto og har nu to faste konsulenter tilknyttet. De er som vores faste medarbejdere, og de hjælper os med at skabe balance, fremdrift og tryghed i it-afdelingen,” siger Karin Frost.

Conecto varetager blandt andet Microsoft System Management, herunder distribution af applikationer, installation af computere, håndtering af policies, processer og patching, samt al anden daglig drift, administration og sikring af compliance. Derudover har Conecto ansvaret for vedligeholdelse og udvikling af Citrixmiljøet, så alle administrationsmedarbejdere kan logge ind i systemerne remote.

Udover at håndtere de strukturelle forandringer og de udfordringer, som fulgte deraf, har Karin Frost også haft fokus på at udvikle og gøre ting smartere i it-afdelingen. 

”På trods af krisen har vi forsøgt ikke at slippe retningen. Vores it-setup skal løbende optimeres og opgraderes i takt med, at nye teknologier bliver tilgængelige, og vi skal automatisere en række processer, så vi kan frigive tid til udviklende opgaver. Her spiller Conecto også en vigtig rolle. De er synlige, nærværende og kommer med gode forslag til, hvordan vi kan forbedre setup’et. Deres tilgang giver os følelsen af, at de altid har vores ryg,” siger hun.

  • Om Sunclass Airlines

    SunClass Airlines flyver fortrinsvis for rejseselskaberne Spies i Danmark, Ving i Norge og Sverige og Tjäreborg i Finland. Både flyselskabet og rejsebureauer ejes af det norske konglomorat Strawberry Group, sammen med kapitalfondene Altor og TDR Capital, som overtog selskaberne efter Thomas Cook-koncernens konkurs i 2019.

    SunClass Airlines har 200 administrative medarbejdere fordelt på hovedkontoret i Danmark, resten af Skandinavien, samt Gran CanaKanarieøerne og Mallorca. Med ansættelse af 250 flere flyvende medarbejdere bliver de i alt ca. 1000 medarbejdere og vil snart være tilbage i samme form som før coronaepidemien.

”På trods af krisen har vi forsøgt ikke at slippe retningen. Vores it-setup skal løbende optimeres og opgraderes i takt med, at nye teknologier bliver tilgængelige, og vi skal automatisere en række processer, så vi kan frigive tid til udviklende opgaver. Her spiller Conecto også en vigtig rolle. De er synlige, nærværende og kommer med gode forslag til, hvordan vi kan forbedre setup’et. Deres tilgang giver os følelsen af, at de altid har vores ryg.”

Løfter SunClass på vitale områder

”Der er ingen tvivl om, at det har været hårde år for medarbejderne. Med vores konkurs fulgte blandt andet 12 nye flyspecifikke applikationer, som medarbejderne skulle trænes i, mens de var hjemsendt under corona. Vores reorganisering har betydet, at den danske it-afdeling nu er lagt under den svenske it-afdeling. Der er kulturforskelle, vi skal tilpasse os, og vi skal alle lære at samarbejde på nye måder. Men overordnet set har vores medarbejdere bibeholdt gnisten og energien i vores organisation,” siger Karin Frost.

”På it-siden holder vi driften godt kørende, og Conecto løfter os på nogle vitale områder. Vi har fået tilført ekspertviden inden for både Microsoft og Citrix, og den viden har vi stor, stor gavn af. Vi kan skrue op og ned for behovet for konsulentydelser og sætte ind lige der, hvor vi har allermest brug for det. Og så er det en ekstra gevinst for os, at Conecto kan navigere i kulturforskelle mellem Danmark og Sverige og skabe tillid, uanset hvem i organisationen de arbejder med,” siger hun.

×
Michala Severin
Michala Severin

Kontakt Michala Severin for at høre mere på +45 2330 7744

Kontakt