Gå til sidens indhold

Case: Hedensted Kommune og Citrix Cloud

Hedensted Kommune har i årevis prioriteret bæredygtighed højt og gennem innovative tiltag reduceret energiforbruget inden for rådhusets fire vægge. Blandt andet genanvendes overskudsvarmen fra datacentret til at opvarme bygningen med. It-afdelingen er en vigtig bidragsyder til kommunens grønne profil og er i fuld gang med at planlægge næste bæredygtige skridt med Citrix Cloud – som en af de første kommuner i Danmark. 

 


Citrix Cloud cementerer ambitiøs, kommunal satsning på bæredygtighed og it-sikkerhed!
 

 

I Hedensted Kommune er varmepumper for længst erstattet med lavenergipumper, og al belysning er udskiftet med LED-pærer. Overskudsvarmen fra datacentret genanvendes til at opvarme rådhuset med, og sidste år blev ca. 800 stationære computere udskiftet med tynde klienter, der kun bruger 4W strøm hver.

”Bæredygtighed har i årevis været en vigtig del af vores it-strategi, så længe det går hånd i hånd med en god brugeroplevelse og giver mening økonomisk. Vi vil være bæredygtigt ambitiøse. Men der sker også en udvikling i leverandørernes ydelser, som gør de bæredygtige valg lettere at træffe,” siger Kim R. Bengtsson, IT, Politisk koordination og økonomi, Hedensted Kommune. 

  • Derfor vælger Hedensted Kommune Citrix Cloud

    • Ønske om øget bæredygtighed i it-afdelingen
    • Nem og hurtig brugeradgang til applikationer
    • Høj stabilitet og hastighed gennem optimeret netværksforbindelse
    • Markant løft af it-sikkerheden gennem automatisering
    • Udviklingsmulighederne flytter fra on-premise til cloud

     

”Bæredygtighed har i årevis været en vigtig del af vores it-strategi, så længe det går hånd i hånd med en god brugeroplevelse og giver mening økonomisk. Vi vil være bæredygtigt ambitiøse. Men der sker også en udvikling i leverandørernes ydelser, som gør de bæredygtige valg lettere at træffe.”

Datacentret er den største energisluger 

I forbindelse med forestående udskiftning af forældet hardware har it-afdelingen gjort sig overvejelser om fordele og ulemper ved at flytte Citrixserverne i skyen. Bæredygtighed vejer tungt, og det samme gør it-sikkerhed og økonomi. Men også udviklingsmulighederne fremadrettet og leverandørernes stigende fokus på cloudlicenser har bidraget til, at vægtskålen tipper mod Citrix Cloud.

”Datacentret er ubetinget den største energisluger i vores it-afdeling. Det vil vi gerne ændre uden at gå på kompromis med brugervenligheden. Vi servicerer 2500 administrative brugere i kommunen, som skal have nem og hurtig adgang til applikationer. Det vil de få de med Citrix Cloud og de nyeste Virtual Delivery Agents, som forbinder serverne med brugernes enheder,” siger Kim R. Bengtsson. ”Med Citrix Cloud kan vi også give it-sikkerheden et markant løft, fordi alt automatiseres. Al software er til enhver tid opdateret, og det digitale sikkerhedsbolværk forstærkes og beskytter brugere, data og apps endnu bedre, blandt andet med App Protection.

”Vi har selvfølgelig også kigget på de økonomiske beregninger ved at flytte serverne i Citrix Cloud. Vi kender investeringsomkostningerne i nye on-premise-servere og udgifter til drift, serviceaftaler, strøm, osv. Men den tid, vi løbende har brugt på styring og overvågning, kan være svær at fastsætte. Citrix Cloud er hverken billigere eller dyrere, men det er mit håb, at vi vil mærke den høje grad af automatisering og derfor få frigivet tid til andre væsentlige opgaver i it-afdelingen,” siger Kim R. Bengtsson.

  • Cloud er lig med nuludledning

    Ved at flytte datacentret i cloud kan man helt fjerne både omkostninger til energi og CO2-udledning og dermed gøre it-driften ekstrem effektiv og bæredygtig. Verdens datacentre forbruger samlet set 3% af al global elektricitet. Ved at flytte datacentre i cloud bidrager man til nuludledning. De store cloududbydere bygger datacentre på geografiske områder, hvor det blandt andet er køligt i vejret, og hvor man har direkte adgang til vedvarende energikilder for at holde energiforbruget så grønt som overhovedet muligt.

”Vi har selvfølgelig også kigget på de økonomiske beregninger ved at flytte serverne i Citrix Cloud. Vi kender investeringsomkostningerne i nye on-premise-servere og udgifter til drift, serviceaftaler, strøm, osv. Men den tid, vi løbende har brugt på styring og overvågning, kan være svær at fastsætte. Citrix Cloud er hverken billigere eller dyrere, men det er mit håb, at vi vil mærke den høje grad af automatisering og derfor få frigivet tid til andre væsentlige opgaver i it-afdelingen.”

Udviklingen sker i cloud

Hedensted Kommunes it-afdeling har i et års tid kørt kontrollaget via Citrix Cloud og har været meget tilfreds med det. Det har gjort styring og opdatering væsentlig nem-mere og – ifølge Kim R. Bengtsson - sat tanker i gang om at udnytte mulighederne med Citrix Cloud endnu mere.

  • Helt konkret har Conecto hjulpet med:
  • Oprettelse af Azure Landingzone
  • Oprettelse af Citrix Cloud
  • Oprettelse af Citrixmiljø i Azure
  • Flytning af applikationer i Azure
  • Fremtidige opgaver: Flytte datacenter til Azure

”Det er kommet som en naturlig proces for os. Flere og flere af de licenser, vi anvender, er cloudbaserede, fx Microsoft Office 365 og Exchangeserver. Derudover kan den nye remote desktop host, Windows 10 Multi-Session, kun køre i cloud. Vi flytter også vores backend-servere i cloud, ligesom vores drev skal i SharePoint og de personlige drev i OneDrive. Så både i forhold til Citrix, Microsoft og andre leverandører, kommer udviklingen fremadrettet til at ske i cloud. Det gør det nemmere at tage skridtet mod bæredygtighed fuldt ud,” siger han.

 

Om Hedensted Kommune

Hedensted Kommune er kåret til det bedste sted at bo uden for hovedstadsområdet og én af Danmarks bedste kommuner at drive erhverv i. Herudover er Hedensted Kommune kendetegnet ved at være effektive og dygtige, hvad angår it-anvendelse. Kommunen har således ligget i top siden 2006, hvad angår brugertilfredshed. Kommunen er også visionær i sin måde at tænke it på: Spildvarme fra kommunens datacenter står for 75 pct. af rådhusets varmeforbrug.

×
Michala Severin
Michala Severin

Kontakt Michala Severin for at høre mere på +45 2330 7744

Kontakt