Gå til sidens indhold

Case: Clio og Microsoft Cloud

Skalerbarhed i skyen, øget sikkerhed og stabil drift var målet, da Clio påbegyndte transformationen til Microsoft Cloud. På kort tid flyttede Clio sig fra et on-premises datacenter til virtuelle servere i Microsoft Azure og har med sinCloud First-strategi sluppet den daglige drift og brugersupport, som nu varetages af Conecto.


 Skalerbarhed, sikkerhed og stabil drift er hverdag med Microsoft Cloud
 

 

Clio, der udvikler digitale undervisningsmidler til undervisere i grundskolen, er gået all in på Microsoft Cloud Transformation. 165 brugere i København, Århus og Stock-holm anvender udelukkende cloudbaserede applikationer. Azuremiljøet drives og supporteres af Conecto, og senest er ansvaret for brugersupport lagt over til konsulenter fra Conecto, som sidder fysisk hos Clio et par dage om ugen.

”Vi var nået til et punkt, hvor vi havde behov for at gå forrest i stedet for bagerst. Vores overordnede strategi er Cloud First, og derfor var vi nysgerrige på Microsoft Cloud Transformation. Vi er ikke tilhængere af et fysisk it-miljø, og vi har ikke ressourcer til selv at vedligeholde alt. Så målet med at transformere alt fysisk til skyen var at op- timere vores drift, it-sikkerhed og licenser - både i Danmark og Sverige. Vi ville have en nem, sikker og smidig hverdag,” fortæller Jesper Miszczuk, CFO i Clio Aps.

  • Fordele ved Cloud Transformation og samarbejdet med Conecto

    &

    • Conecto drifter og vedligeholder Clios Azuremiljø. Clios har dermed ikke behov for interne (specialiserede) ressourcer til at vedligeholde IT-miljøet.

    • Conceto er Clios supportafdelings forlængede arm og løser brugernes problemer

    • Da driften varetages af Conecto, er det muligt for Clios IT-afdeling at fokusere på udvikling af forretningsløsninger fremfor driften.

    • IT-sikkerhedsniveauet er hævet markant

    • Økonomiske besparelser ved at udnytte licenserne bedre, og antallet af servere er skåret ned.

”Men udover faglig dygtighed havde vi også brug for en it-partner, som kan favne os som mellemstor virksomhed og give os den opmærksomhed, vores forretning har brug for. Og endelig – for at succesen ville være i hus – ville vi samarbejde med nogle gode mennesker, som rykker ud, når vi kalder.”

Behov for rådgivning og hurtig udrykning

Transformationsprojektet krævede en dygtig it-partner, der kan løse opgaver i både Danmark og Sverige, og som kan overtage al drift, lige fra skalering af løsninger til sikkerhed, governance og brugersupport.

”Men udover faglig dygtighed havde vi også brug for en it-partner, som kan favne os som mellemstor virksomhed og give os den opmærksomhed, vores forretning har brug for. Og endelig – for at succesen ville være i hus – ville vi samarbejde med nogle gode mennesker, som rykker ud, når vi kalder.”

 

Smidig overgang

Clio indledte et tæt partnerskab med Conecto og startede med at migrere alle eksisterende on-premises servere til Azure. Dernæst overtog Conecto al drift og support af de virtuelle servere. Senest har parterne indgået en aftale, hvor Conecto er supportafdelingens forlængede arm og løser brugernes problemer.

”Det interessante er, at medarbejderne intet har mærket til selve overgangsprocessen. Vi lavede alt det forudgående arbejde grundigt, og selve overgangen fra on-premises til cloud klarede vi på en weekend. Det gik meget smidigt. Ikke engang Finance bemærkede noget,” smiler han og forklarer, at Finance er den afdeling, der oftest bliver berørt af selv de mindste ændringer i it-setup’et.

  • Om Clio

    Hos Clio vil vi få alle børn til at lære mere. Det kan vi ikke alene, og derfor løfter vi på hatten og inviterer landets klasseværelser, innovativ teknologi og didaktiske hjerner ind i vores arbejde. Kun sammen kan vi ruste den enkelte elev til fremtiden.

    Med vores læringsteknologi - en interaktiv portal med undervisningsmateriale - former vi fremtiden, og vi mener, at eleverne skal kunne det samme. Det kan lyde ambitiøst, men det er vi også. For ved at kombinere den nyeste viden, data og teknologi og toppe det med vores passion for at gøre børnene klogere skaber vi de bedste muligheder for skoleverdenen.

”Det er også værd at fremhæve, at it-afdelingen har fået mere tid til at udvikle forretningsløsninger frem for at drifte. Cloudprojektet giver os færre bekymringer og lever fuldt ud op til vores forventninger om at få en nem, sikrere og mere smidig hverdag.”

Øget sikkerhed

Transformationsprojektet har skabt værdi på flere niveauer. Clio er nu blandt de forreste i forhold til at anvende de teknologier, Microsoft tilbyder. Derudover er it-sikkerhedsniveauet hævet markant.

”I forhold til Bonnier Group, som ejer Clio, har det været vigtigt at hæve it-sikkerhedsniveauet. Som del af transformationen til Microsoft Cloud har vi desuden indført multifaktor autentificering, så medarbejdere skal godkende adgang til applikationerne via SMS eller en mobilapp. Det kræver selvfølgelig nogle ekstra sekunder hver gang, man skal logge sig på, men de er godt givet ud. Vi er meget tilfredse med, at en fremmed på den anden side af jorden ikke kan logge sig ind på en medarbejders mailboks, uden vi bliver adviseret om det,” siger han.

 

Grundig sparring

Økonomisk har Clio sparet penge ved at udnytte licenserne bedre, og antallet af servere er skåret ned. Derudover er projektet holdt inden for budget og aftalt tid.

”For Clio som virksomhed skaber samarbejdet med Conecto stor værdi. Vi har tidligere oplevet lange svartider hos vores it-partner, men hos Conecto får vi hjælp med det samme. Det betyder en verden til forskel, at det er nemt at få fat i de konsulenter, der er tilknyttet os. Vi oplever også, at både dialogen og relationen er tæt. Vi får altid god og grundig sparring, og konsulenterne fra Conecto er utroligt dygtige. De får løst vores udfordringer hurtigt, så vi rent faktisk ikke behøver spekulere over dem,” siger han.

”Det er også værd at fremhæve, at it-afdelingen har fået mere tid til at udvikle forretningsløsninger frem for at drifte. Cloudprojektet giver os færre bekymringer og lever fuldt ud op til vores forventninger om at få en nem, sikrere og mere smidig hverdag,” afslutter han.

×
Ibrahim Taspinar
Ibrahim Taspinar

Kontakt Ibrahim Taspinar for at høre mere på +4531414657

Kontakt