Gå til sidens indhold

Case: Semler og Citrix

Semler IT er i fuld gang med at realisere Semler Gruppens ambitioner om øget digitalisering og grøn omstilling. I nogle tilfælde er det nødvendigt at bevare vitale applikationer, som ikke helt lever op til de stadigt stigende drifts- og sikkerhedskrav, som organisationen har til sine it-systemer. Her er ét af værktøjerne Citrix, som giver en række muligheder for at udstille applikationer på en tilpas sikker og driftsvenlig måde. Ifølge it-infrastrukturchef Flemming Rolander gør Citrix-løsningen det i praksis muligt at forlænge applikationernes levetid markant.


Citrix giver nyt, virtuelt liv til ældre webapplikationer

 

Som leverandør af it-systemer og it-drift til selskaber i Semler Gruppen, herunder Semler Gruppens egne bilforhandlere, samt uafhængigeforhandlere og servicepartnere, er det en kerneopgave for Semler IT at levere de rigtige værktøjer til brugerne og sørge for, at de fungerer fejlfrit. Derudover skal de bidrage til en kontinuerlig, hurtig omstillingsparathed til markedet.

”Vi er en vigtig brik i den digitale udvikling af Semler Gruppen. Bilerne bliver mere digitale, Semlers forretning bliver mere digital, og samtidig stiger krav og forventninger til de it-værktøjer, vi leverer til brugerne. Mange af de standardapplikationer, vi anvender, er gennem årene blevet cloudbaserede, men der er stadig en række on-prem applikationer, som ikke skal udskiftes foreløbigt. Det er en stor investering og kompleks opgave at udskifte applikationer os så mange brugere. I stedet har vi valgt en Citrix-løsning, som giver os den fleksibilitet, vi har behov for. Og i teorien har vi meget få begrænsninger for at levere applikationerne via Citrix,” siger Flemming Rolander, it-infrastrukturchef i Semler IT. 

  • Samarbejdet omfatter

    • Det komplette Citrix driftsansvar
    • Ad-hoc konsulentbistand
    • Legacy, on-prem applikationer, der leveres gennemt et Citrix miljø, hvor alle brugerne kan tilgå dem uden sikkerhedsrisici
    • Effektiv og skalerbar løsning

     

"Det er en stor investering og kompleks opgave at udskifte applikationer os så mange brugere. I stedet har vi valgt en Citrix-løsning, som giver os den fleksibilitet, vi har behov for. Og i teorien har vi meget få begrænsninger for at levere applikationerne via Citrix.”

Citrix løser en lille, men meget vigtig opgave

Semler IT har anvendt Citrix i over 10 år og har derfor fulgt udviklingen gennem adskillige versioner. Selvom Citrix kun anvendes til en mindre del af de samlede applikationer, har Citrix en meget vigtig funktion i virksomheden.

”Citrix giver os mulighed for at distribuere legacy applikationer på en sikker og enkel måde. Brugerne hos bilforhandlerne har virtuel adgang til on-prem applikationerne, og vi kan opdatere applikationerne for mange brugere på én gang. Eftersom de er pakket ind i Citrix-miljøet, fjerner vi også en række sikkerhedsrisici. Vi kan skalere løsningen næsten fra dag til dag, og bygge ud forholdsvist enkelt, hvis vi skal levere mange applikationer via Citrix. Løsningen er ekstremt effektiv og gør os i stand til at levere lige netop det, brugerne har behov for. Vores Citrix-miljø er ikke stort, men udgør en vigtig brik i vores systemlandskab,” siger han.

”Løsningen understøtter en moderne arbejdsplads, hvor medarbejderne frit kan tilgå seneste version af applikationerne, uanset hvor de arbejder fra. Selvom de applikationer, vi leverer gennem Citrix, ikke længere opdateres, så har vi holdt fast i disse. Dels fordi Citrix løser udfordringen med virtuel adgang, sikkerhed og nem opdatering, og dels fordi transitionsfasen fra legacy til next gen kræver tid. Der er ikke altid systemer på markedet, der kan løse de opgaver, vores eksisterende applikationer løser,” tilføjer han.

  • Om Semler IT

    Semler IT, der har eksisteret i over 40 år, leverer it-drift til Semler Gruppen og understøtter koncernens digitale ambitioner. Koncernen er Danmarks største leverandør af mobilitetsydelser med over 100 års erfaring inden for import, salg og service af nogle af markedets stærkeste bilbrands, herunder John Deere, Porsche, Volkswagen, Audi, ŠKODA og SEAT.

    Semler IT leverer it-systemer og it-drift til hele Gruppen og tæller ca. 120 medarbejdere, hvoraf de fleste er placeret på kontoret i Brøndby.

”Conecto har forstået at imødekomme os, der hvor vi er i processen og gøre vores investering så rentabel som muligt. Samarbejdet kører snorlige og smidigt, og jeg oplever dem som meget nærværende rådgivere. Det handler i høj grad om menneskene i Conecto. Dem, der er omkring os, har en god fornemmelse for, hvad der er henholdsvis vigtigt og knap så vigtigt."

Nærværende rådgivning

Conecto og Semler IT har samarbejdet i 15 år, og i dag har Conecto det komplette driftsansvar for Citrix hos Semler IT.

”Conecto har forstået at imødekomme os, der hvor vi er i processen og gøre vores investering så rentabel som muligt. Samarbejdet kører snorlige og smidigt, og jeg oplever dem som meget nærværende rådgivere. Det handler i høj grad om menneskene i Conecto. Dem, der er omkring os, har en god fornemmelse for, hvad der er henholdsvis vigtigt og knap så vigtigt. Derudover har vi stor glæde af deres round tables – også dem, der handler om alt muligt andet end Citrix. De er en god inspirationskilde for os,” siger Flemming Rolander.

 

Flere applikationer skal leveres via Citrix

I nær fremtid skal flere af Semler IT’s eksisterende applikationer leveres via Citrix.

”Vi anvender Citrix til at levere alle mulige applikationer – herunder også egenudviklede – som vi ikke umiddelbart kan eller skal flytte til en next generation platform. Det gælder også applikationer, der erstattes af nye cloudbaserede applikationer, men som vi ønsker at bevare og fortsat have adgang til som arkivløsninger. Citrix fungerer upåklageligt og forlænger livet på velfungerende applikationer, der ikke udvikles på længere,” siger Flemming Rolander.