Gå til sidens indhold

Case: Monjasa pg Citrix Cloud

Den globale virksomhed Monjasa er i fuld gang med en moderniseringsrejse ind i Microsoft Modern Workplace. For at få fuldt udbytte af denne cloudplatform har Monjasa opgraderet til Citrix Cloud, hvilket giver medarbejdere sikker og nem adgang til alle applikationer - uafhængigt af tid, sted og enhed. Automatiseret genopbygning og pakketering af de virtuelle servere, samt automatiseret skalering i Azure gør brugeroplevelsen ny hver dag hele verden rundt.


 Med Citrix Cloud er brugeroplevelsen ny og sprød hver dag
 

 

Monjasas kerneforretning er køb og salg af brændstof til skibe. Særligt i nichemarkeder som Vestafrika, Mellem- og Latinamerika, samt Sydøstasien har Monjasa skabt solidt fodfæste. For at sikre Monjasas globale medarbejdere, som arbejder i alle tidszoner, en mere moderne og fleksibel desktopoplevelse har virksomheden taget springet ind i Microsoft Modern Workplace med Office 365, servere i Microsoft Azure og Windows Virtual Desktop kombineret med Citrix Cloud.

”Vi er en virksomhed i vækst, og derfor går vi cloudvejen. Vi har brug for den fleksibilitet, som cloudplatforme giver os. For at få mest mulig værdi ud af vores moderniseringsrejse har vi opgraderet vores eksisterende Citrixløsning til Citrix Cloud. Den gamle var lidt slidt, og vi havde behov for en cloudversion for at give alle brugere adgang til vores ERP-løsning via deres mobile enheder. Men ligeså vigtigt er det, at brugeroplevelsen er væsentligt forbedret for vores brugere. Så meget, at vi har oplevet et markant fald i support tickets og en meget høj brugertilfredshed,” siger Michael Bruun Østergaard, Group IT Director, Monjasa A/S.

  • Konkrete forretningsfordele

    • Øget produktivitet via nemt og hurtigt login til en fuld skrivebordsoplevelse med adgang til alle relevante programmer og applikationer for den enkelte bruger - hele kloden rundt og fra enhver enhed.
    • Omkostningsoptimering gennem en række automatiserede processer, herunder skalering af serverkapacitet og licensbehov, genopbygning af servere, pakketering af virtuelle servere, samt opgraderinger af software.
    • Maksimal fleksibilitet med både Citrix Cloud og Microsoft Modern Workplace, fordi Monjasa kan åbne et nyt salgskontor på den anden side af kloden fra den ene dag til den anden. Det kræver blot en internetforbindelse.
    • Ressourceoptimering i it-afdelingen og ro i maven
      hos it-ledelsen, fordi driften nu håndteres af
      Conecto, og opgradering og genopbygning
      foretages automatisk.

”Vi er en virksomhed i vækst, og derfor går vi cloudvejen. Vi har brug for den fleksibilitet, som cloudplatforme giver os. For at få mest mulig værdi ud af vores moderniseringsrejse har vi opgraderet vores eksisterende Citrixløsning til Citrix Cloud."

Mest muligt er automatiseret

Den nye Citrix Cloud-installation gør det ikke blot nemt og hurtigt at logge ind til en fuld skrivebordsoplevelse med adgang til alle relevante programmer og applikationer for den enkelte bruger. Den giver også flere hestekræfter per bruger. Og så har Conecto bygget den med mest mulig automatisering, hvilket sikrer konkrete fordele for både brugere og it-afdelingen. 

”Først og fremmest holder installationen sig selv up to date. Opgraderinger sker helt automatisk via cloud, så vi får mindre vedligeholdelsesarbejde. Derudover skalerer serverkapaciteten automatisk i forhold til vores forbrug, som afregnes per minut. På globalt plan er der altid brugere i systemet, men i nogle timer hvert døgn er brugertallet lavt, så i dette tidsrum betaler vi mindre. Endelig genopbygger Citrix sig selv hver måned med automatiseret Image Build. Det er et kendt Windows-fænomen at nulstille alt for at rense systemet, men det klares altså helt automatisk nu. Derfor føles brugeroplevelsen altid ny – akkurat som at sætte sig bag rettet og indånde duften af ny bil hver dag,” forklarer han.

 

Fysisk distance er underordnet

For organisationen betyder kombinationen af Microsoft Modern Workplace og Citrix Cloud, at brugerne har adgang til forretningskritiske applikationer til enhver tid og uafhængigt hvor de er. Det har stor værdi for en global og mobil organisation som Monjasa.

”Det springende punkt for os er at give brugere på den anden side af kloden samme hurtige brugeroplevelse som i Europa. Det kan vi ikke uden Citrix Cloud. Først og fremmest giver Citrix en brugerrettet Windows 10-oplevelse, nem adgang fra alle platforme og gode administrationsværktøjer. Selvom Microsoft Azure’s datacenter er placeret i Amsterdam, oplever man i f.eks. Singapore at være helt tæt på serverne. Dernæst kan vi nu åbne et nyt salgskontor i et land fra den ene dag til den anden. Vi skal kun tænke på at have en internetforbindelse. Så er vi i gang,” siger Michael Bruun Østergaard.

  • Kort om Monjasa

    Monjasa er en førende global virksomhed inden for olie- og shippingindustrien. Kerneforretningen omfatter salg og fysisk levering af skibsbrændstof, drift af olieterminaler samt rederivirksomhed på globalt plan. Virksomheden har opnået en solid global vækst siden opstarten i 2002.

    Monjasas 500 medarbejdere på land og til søs leverer 4 millioner tons skibsbrændstof om året. Monjasa-gruppen inkluderer desuden C-bed Floating Hotels, der specialiserer sig i offshore hotelløsninger, IT-virksomheden RelateIT, der specialiserer sig i ERP-løsninger og IT-infrastruktur, samt Montec Ship Management, der varetager den praktiske del af shipping.

”Vores it-organisation har ro i maven, fordi vi ved, at den forsyningskritiske platform bare virker. Vi skal ikke bekymre os om, at noget hardware er brændt af i serverrummet, eller at en patch har ødelagt noget. Det er ligeså nemt at komme på platformen, som det er at åbne en browser.”

’Job well done’

Conecto har bygget den nye Citrix Cloud-installation og drifter løsningen i en managed service-aftale.

”Vores it-organisation har ro i maven, fordi vi ved, at den forsyningskritiske platform bare virker. Vi skal ikke bekymre os om, at noget hardware er brændt af i serverrummet, eller at en patch har ødelagt noget. Det er ligeså nemt at komme på platformen, som det er at åbne en browser,” siger han.

Michael Bruun Østergaard har kørt mange opgraderingsprojekter gennem årene, og denne har – med hans ord - været forbavsende udramatisk.

”Vi startede op, lige inden første Coronabølge lukkede Danmark ned, og alligevel er processen gået helt efter bogen. Vi har samarbejdet med Conecto i ti år, og de har gennem alle år – også under samfundskriser – bevist, at vi kan have fuld tillid til deres rådgivning, forslag og deadlines. Alle aftaler overholdes, og de sælger os aldrig noget, der ikke skaber stor værdi for os. Så det er ’job well done’,” siger Michael Bruun Østergaard.

 

×
Michala Severin
Michala Severin

Kontakt Michala Severin for at høre mere på +45 2330 7744

Kontakt