Gå til sidens indhold

Case: Maersk Broker og Citrix

Hos Maersk Broker opnås en velfungerende, global it-platform først og fremmest gennem tæt dialog og samarbejde med en håndfuld specialiserede konsulenter, som har været tilknyttet virksomheden i årevis - uanset hvilket konsulenthus, de har arbejdet for. De inspirerer, de tilfører ny viden om roadmaps for de valgte teknologier, og de kender it-organisationens set-up indgående. Ifølge Senior Director, Head of IT i Maersk Broker, Bo Steen Nyegaard, er samarbejdet med dem vigtigere end selve løsningerne.

"


”Vi samarbejder med it-specialister, ikke it-konsulenthuse” 

 

Maersk Broker har siden virksomheden blev etableret af A. P. Møller i 1914 udviklet sig til at blive en af verdens største skibsmæglervirksomheder. De har kontorer rundt om i verden, og it-organisationen i Danmark servicerer cirka 300 it-brugere globalt.

It-organisationen har primært fokus på to ting: At holde it-systemet kørende 24/7/365 og at hjælpe brugerne, når de har udfordringer med it. Den specialiserede erfaring inden for de valgte teknologier, samt viden om de enkelte teknologiers roadmap henter Maersk Broker ind fra eksterne it-konsulenter. Personer, som har været fast tilknyttet i mange, mange år, og som forbliver tilknyttet – uagtet hvilket it-konsulenthus, de arbejder for.

”Det betyder ikke noget for mig, om jeg samarbejder med det ene eller andet konsulenthus. Jeg går målrettet efter at samarbejde med bestemte konsulenter, som kender vores virksomhed ud og ind. For uden deres ekspertise får vi ikke teknologierne til at yde deres bedste,” siger Bo Steen Nyegaard, Senior Director, Head of IT i Maersk Broker.

  • Om Maersk Broker

    Maersk Broker, der er uafhængig af A.P. Moller – Maersk, tilbyder ydelser inden for skibsmægling, Research, Advisory Services og Valuations – herunder befragtning, salg & køb og nybygninger, der dækker alle større segmenter inden for industrien: Tørlast, Offshore, Tank, LNG/LPG og Container. 

    Maersk Broker har kontorer i 15 lande, og it-organisationen i Danmark servicerer cirka 300 it-brugere globalt.

”Konsulenterne forstår, hvad der er vigtigt for os, og vi kan have de her gode snakke om, hvad der passer til vores forretning lige nu, og hvilken retning vi skal i fremtiden. Fingerspitzgefühl og forståelse betyder alt.”

Citrix specialisterne arbejder hos Conecto

Et godt eksempel er Citrix, som er en af de bærende piller under it-platformen. Citrix sikrer, at samtlige globale medarbejdere til enhver tid har deres eget skrivebord med under armen, uanset hvor i verden, de befinder sig. Maersk Broker har haft Citrix gennem mange år, og løsningen fungerer godt globalt. På Citrixfronten arbejder Maersk Broker tæt sammen med specialister hos Conecto.

”Det er selvfølgelig meget vigtigt, at Citrix fungerer optimalt 24 timer i døgnet. Uden Citrix har medarbejderne ikke adgang til deres arbejdsplads. Derfor holder vi fast i de konsulenter, der har været med til at bygge løsningen gennem årene. De er vores forlængede arm, de opdateret os på produktnyheder og nye, værdiskabende muligheder med Citrix, og de yder begavet rådgivning i forhold til vores forretning, kultur og behov,” siger han og fortsætter:

 

Fingerspitzgefühl og forståelse betyder alt

"I dag overgår mange virksomheder til en Cloud First-strategi. Det gør vi ikke, og det er helt bevidst. Vi skal ikke være pioner – vi skal først og fremmest levere en ekstrem stabil it-drift til vores kontorer i hele verden.”

It-mæssigt er hybrid det rette for Maersk Broker i disse år. Virksomheden bruger cloud, hvor det giver mening. Resten er on premise. På Citrixdelen er backend flyttet i cloud, herunder managementdelen, som Citrix drifter. Cirka seks servere er flyttet i skyen, og 50-60 servere er on premise. 

”Konsulenterne forstår, hvad der er vigtigt for os, og vi kan have de her gode snakke om, hvad der passer til vores forretning lige nu, og hvilken retning vi skal i fremtiden. Fingerspitzgefühl og forståelse betyder alt. Og sådan er det med de forskellige teknologier vi anvender. Vi har forskellige konsulenthuse tilknyttet afhængigt af, hvor specialisterne arbejder. Vores indkøbsstrategi handler dermed ikke om at samle mest muligt, men om at købe adgang til lige præcis de ressourcer, som vi ved, løser vores opgaver bedst,” siger Bo Steen Nyegaard.

 

×
Ibrahim Taspinar
Ibrahim Taspinar

Kontakt Ibrahim Taspinar for at høre mere på +4531414657

Kontakt