Gå til sidens indhold

Case: IAT og Citrix + Microsoft Cloud Transformation

Samtidig med at første coronabølge rullede ind over Danmark i marts 2020, satte it-afdelingen i transportvirksomheden IAT foden på speederen i forhold til et stort transformationsprojekt. Behovet for at udskifte udtjent hardware faldt sammen med behovet for velfungerende hjemmearbejdspladser og udrulning af Microsoft Teams. Med Citrix og Microsoft Cloud Transformation er de fysiske servere bortskaffet, skalerbarheden er uendelig, og brugerne har væsentlig hurtigere adgang alle vegne fra.


 Endegyldigt farvel til fysiske servere med Citrix og Microsoft Cloud Transformation 

 

Transportvirksomheden IAT, der bl.a. håndterer miljørigtig transport af farligt gods og logistik, har i dag en infrastruktur, der opdateres automatisk og kan skaleres op og ned på få minutter. Samtidig har de ca. 100 administrative medarbejdere fået mulighed for at arbejde ubesværet og med hurtigere hastigheder – både fra kontoret og hjemmefra.

Beslutningen om at flytte it-infrastrukturen og Microsofts forretningsapplikationer i skyen blev truffet for at undgå den tilbagevendende arbejdsbyrde, som udskiftning, vedligeholdelse og drift af fysisk hardware medfører. At corona brød ud samtidig og skabte behov for bl.a. Microsoft Teams og hurtigere adgang til applikationerne hjemmefra cementerede blot behovet for at gå cloudvejen.

  • Fordele ved Cloud Transformation

    Værdien i en Cloud Transformation findes i fordelene ved XaaS (Everything as a Service), der flytter it-infrastruktur og forretningsapplikationer fra datacentret/hosting partneren og erstatter dem med en service:

    • Pay-per use-betalingsmodel og indsigt i
      omkostninger. Right-sizing og scaling
    • Konfigurerbare sikkerhedsindstillinger
      og governance
    • Management, herunder image management,
      serviceovervågning, high availability og support
    • Hurtigere innovation gennem tjenester til
      dataanalyse, AI og ML
    • Højere tilgængelighed og tilnærmelsesvis
      100% oppetid
    • Herre i eget hus - skift samarbejdspartnere
      uden at skulle flytte services

”Vi havde fysisk hardware, der skulle skiftes. Så det var et gunstigt tidspunkt at tænke i nye løsninger. Alle brugere anvender Citrix hver dag, og hardwaren var blevet forældet. Det triggede behovet for at flytte Citrix i cloud og dernæst Microsofts it-infrastruktur og applikationer,” siger Poul Arne Olsen, it-ansvarlig i IAT.

Selvom det for IAT koster mere at gå i skyen sammenlignet med at købe nyt hardware, valgte IAT at flytte alt i cloud af særligt tre årsager. 

”Først og fremmest kræver nyt hardware for meget vedligeholdelse og drift. It-afdelingen slipper nu for at sætte fysiske servere op hvert tredje til femte år, og vi har outsourcet al drift. Det bliver hurtigere at få adgang til ny cloudbaseret hardware, fordi løsningen automatisk opgraderes i skyen. Så vi skal ikke bekymre os om stigende omkostninger til vedligeholdelse som hidtil, når den fysiske hardware har kørt i nogle år,” siger Poul Arne Olsen.

”Dernæst er skalerbarheden i cloud meget vigtig for os. Antallet af maskiner er helt fleksibelt, for vi lejer bare det, vi har behov for. Hvis vi i en periode ansætter mange nye medarbejdere, er de lynhurtigt oppe at køre it-mæssigt. Endvidere har brugerne fået hurtigere adgang til maskinerne, uanset om de arbejder fra kontoret eller hjemmet,” siger han.

 

Som en vellykket hjerteoperation

IAT monitorerer stadig den daglige drift, Conecto drifter Citrix Cloud, og Microsoft Office365 driftes via Microsoft Azure i Holland.

”Vi har selvfølgelig tænkt over, hvad det konkret betyder at få applikationer driftet så langt væk som Holland og at miste den personlige kontakt til vores driftspartner. Men det fungerer fint. Og Conecto har vi jo tæt på i forhold til Citrix og som faglig rådgiver i denne proces. Det har været en stor transformation for os med mange byggeklodser og kan vel sammenlignes med en hjerteoperation, hvor patienten skal holdes i live samtidig. Det har taget et års tid, men er gået helt som forventet,” siger Poul Arne Olsen.

  • Om IAT

    IAT-koncernen med afdelingskontorer i Esbjerg, Kolding, Aabenraa og Wroclaw i Polen agerer globalt og lokalt, som foretrukken samarbejdspartner indenfor transport af farligt gods, logistik, skibsmægling samt servicering af energisektoren.

    Koncernen beskæftiger flere end 200 ansatte og sikrer, gennem engagerede og kompetente medarbejdere, at både deres kunder og andre samarbejdspartnere oplever værdi i samarbejdet.

”Dernæst er skalerbarheden i cloud meget vigtig for os. Antallet af maskiner er helt fleksibelt, for vi lejer bare det, vi har behov for. Hvis vi i en periode ansætter mange nye medarbejdere, er de lynhurtigt oppe at køre it-mæssigt. Endvidere har brugerne fået hurtigere adgang til maskinerne, uanset om de arbejder fra kontoret eller hjemmet,” siger Poul Arne Olsen

Langt samarbejde: grundighed og analytisk tilgang

Samarbejdet med Conecto har stået på i 10 år, og især Conectos analytiske tilgang sætter Poul Arne Olsen stor pris på.

”Vestjyder som os holder meget af at have et personligt forhold til de konsulenter, der rådgiver os og kommer i vores virksomhed på fast basis. Vi kan også godt lide grundighed, og her udmærker Conecto sig hver gang. De er fagligt kompetente, og deres analytiske tilgang sikrer, at der ikke opstår udiskuterede ting undervejs. Det skaber tryghed for os. Og så sender de løbende statusmails. Dem er jeg meget glad for, da jeg altid er opdateret på, hvad der er lavet, og hvad der udestår,” siger han.

Poul Arne Olsen fremhæver i den forbindelse også de virtuelle round tables Conecto holder, som han jævnligt deltager på. ”Jeg får altid noget nyt med hjem. Noget, som jeg må undersøge, om vi gør eller burde gøre i IAT. Der er altid inspiration at hente inden for alverdens emner, og seancerne er så tilpas korte, at jeg altid kan finde tid i kalenderen til at få opfrisket min viden eller få helt ny viden,” siger han.

 

×
Frank Espersen
Frank Espersen

Kontakt Frank Espersen for at høre mere på +45 4032 9095

Kontakt