Gå til sidens indhold

Case: Hedensted kommune og 10Zig repurposing

Da centrale elementer i Hedensted Kommunes IT-platform og IT-infrastruktur kom ud af takt indbyrdes ift. udvikling, releases og opdateringer, skabte det udfordringer for IT-afdelingen. Hvor alle komponenter tidligere passede perfekt sammen som et fint justeret maskineri, kom nogle elementerne nu ud af takt, hvilket påvirkede store dele af platformen og alle brugerne. Repurposing med nyt OS løste udfordringerne, understøtter kommunens grønne strategi og har tilmed nogle økonomiske fordele for kommunen.

 


Grønne tanker og økonomi bag repurposing!
 

 

Hedensted Kommune er en visionær og grøn kommune - ikke mindst hvad angår it-anvendelse. Derfor passede det ikke kommunen, at en central del af deres IT-platform pludselig gav dem store udfordringer.

”Vi har igennem mange år bevist valgt at benytte tynder klienter i vores endpointstrategi pga. enkeltheden i den centrale management samt ud fra en grøn energi tankegang. På VDI-siden har vi ligeledes i mange år benyttet Citrix som kernen omkring hele vores applikationsleverance lige fra sundhedsområde, borgerservice, jobservice m.m. Samlet har det fungeret godt i den daglige drift og har været med til at sikre en stabil leverance til brugerne, så de kunne koncentrere sig om deres daglige arbejde overfor borgerne”, fortæller Kim Rex Bengtsson, IT, Politisk koordination og økonomi Hedensted Kommune.

 

  • Om løsningen

     

    • Gamle tynde klienter blev flashet og opdateret
      med nyt OS.
    • Udvikling for at kunne supportere eksisterende
      hardware
    • Support på tynde klienter og skypeheadsets
    • Udviklingsstrategi af gamle tynde klienter med
      10Zig klienter

”Vi har igennem mange år bevist valgt at benytte tynder klienter i vores endpointstrategi pga. enkeltheden i den centrale management samt ud fra en grøn energi tankegang.”

Højere udviklingstempo gav udfordringer

For et par år siden startede udfordringerne for Hedensted, da Microsoft valgte et højere tempo omkring leverance af OS. Udviklingen gjorde, at Citrix ligeledes gik op i et ’højere gear’. Dette paradigmeskifte påvirkede selvfølgelig alle andre komponenter, der indgik i kommunens samlede løsning, og specielt på deres tynde klient platform fik de stadig flere udfordringer ift. opdatering af Citrix komponenterne som HDX, receiver, keyboards, skype headsets etc.

”Vores daværende leverandør på tynde klienter kunne simpelthen ikke følge med i dette højere udviklingstempo”, forklarer Kim. ”Supporten var tung, udviklingen af support for Citrix-funktionen lå på mere end 6 måneder. Som kunde var vi bare én ud af rigtig mange og havde ingen reel mulighed for at påvirke udviklingsprocessen eller ændre vores frustrerende situation. Resultatet var, at stort set hele vores tynde klient park på godt 800 klienter var ubrugelige, vi havde endda ca. 300 klienter som stadig ikke var pakket ud. Sammen med rigtig mange headsets til Skype for Business, var der rigtig meget, som vi var ved at sende direkte til genbrug.” 

 

  • Om Hedensted Kommune

    Hedensted Kommune er kåret til det bedste sted at bo uden for hovedstadsområdet og én af Danmarks bedste kommuner at drive erhverv i. Hedensted Kommune er kendetegnet ved at være effektive og dygtige, hvad angår it-anvendelse. Kommunen har således ligget i top siden 2006, hvad angår brugertilfredshed. Kommunen er også visionær i sin måde at tænke it på: Spildvarme fra kommunens datacenter står for 75 pct. af rådhusets varmeforbrug.

”Vores daværende leverandør på tynde klienter kunne simpelthen ikke følge med i dette højere udviklingstempo”

Konstruktivt drop-in møde

”På et tidspunkt havde vi et drop-in møde med Conecto og 10Zig, hvor vi diskuterede vores udfordringer - specifikt headsets og HDX. Det viste sig at være meget relevant, da 10Zigs OS kan leveres som repurposing. Dvs. man kan flashe sine gamle tynde klienter med et nyt og mere tidssvarende OS og derigennem få løftet sin platform op på det nødvendige niveau”, uddyber Kim. ”Ud over dette har 10Zig også en meget bred portefølje at traditionelle tynder klienter. Det var meget konstruktivt og endte med at 10Zig tilbød at tage noget udstyr med sig og lave nogle tests for at se, om de kunne hjælpe.”

En uge senere svarede 10Zig, at de kunne supportere alle Hedensted Kommunes gamle og ikke-udpakkede klienter, samt at de havde udført et mindre udviklingsarbejde, så de kunne tilbyde fuld support på kommunens skype headsets. De startede en POC for at teste både repurposing samt et par af de tynde klinter, og et par yderligere udfordringer, som dukkede op, blev fixet og rettet til. Siden da, har kommunen både investeret i RepurpOS, og løbende udskiftet deres gamle tynde klienter med nye 10Zig klienter.

”En anden stor fordel omkring repurposing er hele genbrugsfilosofien, der er en integreret del af Hedensted Kommunes strategi. Gennem repurposing har en del af vores klienter faktisk kunne holde i hele 8 år! De første år med det oprindelige OS, og herefter yderligere 3 år med 10ZiG’s RepurpOS. Denne markante forlængelse af levetiden af brugernes klienter har sparret kommunen for et millionbeløb - og miljøet for yderligere belastning med ellers ubrugeligt hardware. Det er vi ret tilfredse med,” forklarer Kim.

 

  • Fordele for Hedensted Kommune

     

    • Lydhør og reelle samarbejdspartnere, ikke blot
      leverandører. Muligt at påvirke udviklingsprocessen.
    • Support på gl. tynde klienter og skype headsets
    • Undgået at afskrive større investering i hardware
      pga. support issues.
    • Fremadrettet strategi på tynde klienter og
      udskiftning af hardware.

”En anden stor fordel omkring repurposing er hele genbrugsfilosofien, der er en integreret del af Hedensted Kommunes strategi. Gennem repurposing har en del af vores klienter faktisk kunne holde i hele 8 år!”

I partnerskab med os som kunde

”Det unikke med Conecto og 10Zig er deres fælles interesse i at være i et partnerskab med os. Det giver en helt anden dynamik som centraliserer sig omkring os, vores behov og vores udvikling. I forhold til vores tidligere leverandør på tynde klienter, har vi nu reelt mulighed for at blive hørt og påvirke udviklingen af produktet. Derudover har vi løbende en værdibaserede dialog med både Conecto og 10Zig - ikke kun dialog ved kvartalsafslutninger, men en langsigtet dialog om vores dagligdag, behov og ønsker samt hjælp til at udvikle os i den – for os – rigtige retning. Og i sidste ende er det meget værdifuldt for os at have de rette samarbejdspartnere, som lytter til os, hjælper os med vores udfordringer og sparrer med os fremadrettet,” afslutter Kim R. Bengtsson.

 

×
Michala Severin
Michala Severin

Kontakt Michala Severin for at høre mere på +45 2330 7744

Kontakt