Pressemeddelelse: Det danske sundhedsvæsen kan spare 200.000 timer med Netflix-tankegang

2021-06-Sundhedsvæsen-Netflix-Web-734x300-v2.jpg

Sundhedspersonalet på danske sygehuse bruger mere end 50 pct. af arbejdsdagen på dokumentation og administrativt arbejde i IT-systemer, og ikke mindst besværlige login-processer. Ifølge IT-ekspert fra Conecto, Thomas Lehmann, er det muligt at spare 200.000 timer på en optimeret login-proces uden at sætte sikkerheden over styr. Det kræver, at man tænker på personalet som Netflix-brugere.

Personalet på danske hospitaler kæmper ikke kun mod Corona. Der er et stort krav om dokumentation, særligt når det gælder at opdatere elektroniske patientjournaler. Ifølge Conecto bruger sundhedspersonalet på danske sygehuse mere end 50 pct. af deres arbejdsdag på at dokumentere, rapportere og overlevere.

Som mange andre arbejdspladser er IT en integreret del af arbejdsdagen for sundhedspersonalet på danske sygehuse. Men til forskel fra almindelige kontoransatte logger sundhedspersonalet, ifølge it-rådgiveren Conecto, på en pc og i systemer mere end 70 gange dagligt – og det er tidskrævende og besværligt.

Musen i blodvippen
Ifølge Thomas Lehmann, som er Business Manager User Behavior hos Conecto, er der mange eksempler på kreative genveje i en travl hverdag - mange har han selv overværet:

“Selvom det kan virke som en lille sag at logge ind så forestil dig, at du skal gøre det mere end 70 gange dagligt. Det er virkeligheden for rigtig mange sundhedsfaglige. Jeg har selv set eksempler på, at folk har lagt computermusen i en blodvippe, som er en maskine, der sørger for, at blod ikke koagulerer. På den måde bliver pc'en snydt til at tro, at den hele tiden er i brug, så personalet undgår at logge ind hver gang, de skal bruge den,” siger han og fortsætter:

“Det er ikke fordi sundhedspersonalet er ligeglade, men i en travl hverdag er IT-sikkerhed bare ikke øverst på listen. Og hvis man står med valget om at bruge mere tid på patienterne, ja, så er det ikke overraskende, at man vælger at fokusere på patienterne frem for omstændige og tidskrævende logins.”

Tænk som Netflix
Ifølge Thomas Lehmann kan man dog spare op til 200.000 timer ved at tænke på sundhedspersonalet som Netflix-brugere. Og de første skridt er allerede taget i flere regioner, hvor login-processen er blevet reduceret fra 11 til to sekunder.

“Flere steder herhjemme benytter man en såkaldt Tap’n’Go-løsning, hvor man scanner et kort og indtaster en pinkode, så et login blot tager to sekunder. Ligesom Netflix lader dig fortsætte din serie, præcis hvor du slap, så kan sundhedspersonalet også fortsætte med den journal, de arbejder på, uanset hvilken hospitals-pc, de bruger. Login-processen er dermed så let, at de ikke behøver at omgå systemet,” siger han.

Conecto har bl.a. hjulpet flere danske regioner med at implementere Tap’n’Go-løsningen, der gør personalet i stand til at logge hurtigt og sikkert på deres elektroniske patient journal system og andre systemer. Den samlede besparelse i en af disse regioner er fx på 85.000 timer og bygger på, at en medarbejder i snit logger på 70  gange på en dag, og de danske regioner har hver mellem 14.000 og 55.000 ansatte.


Placering er skyld i markant flere logins
Det er ikke kun teknologien, men ofte konteksten, der betyder noget for den succesfulde anvendelse af PC’er på hospitaler. 

“Der er et eksempel fra et dansk hospital, hvor fire ud af i alt 800 pc’er blev brugt langt over 1000 gange om måneden, mens andre var nede på 100 gange. Og det betød, at der var kø til de fire maskiner. Forklaringen var, at de fire pc’er var placeret ved afdelingernes sekretariat, hvorfra patienternes tilstand kunne overvåges. Derfor kunne personalet, der ikke fast sad i sekretariatet, både arbejde og holde øje med deres patienter. Det opdagede vi, da vi gennem floorwalking iagttog brugernes adfærd og sammenholdt det med data på logins og brug af forskellige pc’er,” fortæller Thomas Lehmann.

IT-verden skal forstå brugerne bedre
Ifølge Thomas Lehmann peger eksemplerne med blodvippen og placering tæt ved afdelingernes sekretariater på en vigtig lektie.

“Digitalisering er en forudsætning for vores hverdag, men for at det kan lykkes, skal vi forstå brugerens hverdag bedre. I mange tilfælde har IT-udviklere ingen anelse om, hvad der foregår ude i virkeligheden, og det betyder, at meget teknologi ikke udnyttes fuldt ud. Det hele står og falder med at forstå den kontekst, hvori teknologien skal bruges. I tilfældet med hospitalsvæsenet kan det komme ikke kun de ansatte, men også patienterne til gode - både deres fysiske sikkerhed og deres data,” afslutter Thomas Lehmann.

For yderligere info, kontakt:
Thomas Lehmann
Business Manager User Behavior
tln@conecto.dk
Tlf. +45 40 45 24 70 / +45 33 36 37 38

Om Conecto
Conecto A/S er et dansk it-specialisthus, der leverer løsninger inden for user experience, user behavior og cloud transformation. Vi har eksisteret siden 1997, og vores højtuddannede specialister har mange års erfaring med at rådgive om og levere netop de løsninger, vores kunder har behov for. Gennem en unik indsigt i brugeradfærd og et internationalt økosystem leverer Conecto brugeroplevelser i verdensklasse og løsninger til digital transformation sammen med vores kunder.