Gå til sidens indhold

Cloud Transformation

Cloud transformation er for mange et omfattende og abstrakt begreb. De fleste har planer om at bevæge sig ud i cloud, men hvordan, hvornår og hvilke konsekvenser det vil få, er uklart for rigtig mange. Vi hjælper vores kunder fra start til slut, så de får den rigtige cloud løsning for netop deres virksomhed.

Cloud transformation er for mange et omfattende og abstrakt begreb. De fleste har planer om at bevæge sig ud i cloud, men hvordan, hvornår og hvilke konsekvenser det vil få, er uklart for rigtig mange.  

De typiske spørgsmål der dukker op ved en Cloud Transformation er:

  • Vil det blive dyrere end min nuværende løsning?
  • Hvordan vil udgifter udvikle sig over tid?
  • Hvilke faser skal jeg igennem, før jeg er i Clouden?
  • Hvor bliver mine data opbevaret?
  • Hvilke SLA’er kan jeg opnå i Clouden?

 

For at hjælpe med at besvare disse og andre spørgsmål tilbyder Conecto en Cloud Readiness Vision Scope, som vil hjælpe dig og din organisation til at undersøge, hvor I befinder jer i dag, yderligere vil vi belyse, hvilke beslutninger der skal tages for at få en solid Cloud løsning. Workshoppen vil løbe over 1-2 dage afhængig af jeres størrelse og ønsker til Cloud transformationen.

Ud af workshoppen vil der komme en rapport, som vil give et overordnet design, et forslag til en projekt- og tidsplan og et rå estimat af prisen på projekterne samt en estimering af det forventet Cloud forbrug.

 

Faser i Cloud Transformering 

Conecto gennemfører typisk en Cloud Transformation, der er opdelt i tre til fire faser. Antallet af faser afhænger af de beslutninger der træffes undervejs, samt den enkelte kundes situation og behov. 

Det vil være områder som f.eks.: 

  • Er der et mål om at gøre applikationer tilgængelige fra cloud? 
  • Skal infrastruktur og IT simplificeres? 
  • Skal brugeroplevelsen forbedres? 
  • Hvordan skal sikkerhedsopsætningen være? 
  • Hvor skal gateways placeres? 
  • Er der komponenter, der skal forblive on-prem? 

 

Følgende faser indgår i Cloud Transformeringen: 

  1. Flytning af Citrix Management plane til Citrix Cloud – og beholde relaterede Back-end systemer og VDA’er on-prem. 
  2. Bygge en Azure Landing Zone – Med Citrix Management i Citrix Cloud og Citrix backend/VDA’er on-prem 
  3. Flytte Back-end og VDA’er til Azure – Med Citrix Management i Citrix Cloud 
  4. Transformering af applikationsservere, databaser med mere er et muligt fjerde step 

Dermed er Citrix-løsningen styret fra Citrix Cloud, og Citrix Back-end/vda/etc. er placeret og hosted i Azure. 

Conecto har valgt at benytte teknologier fra Citrix og Microsoft i vores Cloud Transformation Strategi. Citrix leverer teknologi til virtualisering af applikationer og desktop med mere, og Microsoft leverer teknologi til infrastruktur og cloud computing. Teknologierne samler sig i Citrix Cloud og Microsoft Azure. 

Kombinationen af Citrix Cloud og Microsoft Azure giver en lang række fordele, blandt andet muligheden for at starte nye Citrix-virtuelle ressourcer op hurtigt og samtidig opnå mest mulig agilitet - ved at kunne justere brugen efterhånden som kravene ændres.  På kontrolsiden understøtter Azure alle kontrol- og workload komponenter der kræves til udrulning af Citrix Virtual Apps og Desktops. Citrix Cloud og Microsoft Azure har fælles kontrolfunktioner, der omfatter identitet, styring og sikkerhed for alle nødvendige operationer. 

 

Værdi

Cloud transformationens værdi skal søges i fordelene ved XaaS (Everything as a Service), der flytter ikke-forretningsrelateret IT væk fra kundens virksomhed, og erstatter dem med en indkøbt service. 

Conecto’s Cloud Transformation Strategi benytter teknologi fra Citrix og Microsoft Azure, hvilket hjælper kunden på denne rejse. Ved at flytte Citrix Management fra on-prem til Citrix Cloud tilbydes en lang række områder som en service, der løfter byrden ud af kundens virksomhed: 

  • Høj tilgængelighed. Alle services i Citrix Cloud er HA (Desktop Delivery Controllers, licensservere, Studio, Director, SQL med mere) 
  • Automatisk patchning. Alle services opgraderes automatisk. Citrix tager sig af dette for dig, hvilket eliminerer behovet for patch management. Hotfixes og sikkerhedsrettelser er også en del af denne service. 
  • Altid seneste software. Infrastrukturkomponenterne opgraderes automatisk til de nyeste Citrix-versioner. Servicen præsenterer den nyeste teknologi, der er testet grundigt inden implementering. Kunden får de nyeste funktioner og forbedringer. 
  • Nem administration. Kunden kan nemt administrere flere ressourceplaceringer fra et enkelt samlet sted. Dette reducerer behovet for en dyr infrastruktur på flere lokationer. 
  • Smart skalering. Kunden har kontrol med omkostninger ved hjælp af Smart Scale. Dette hjælper med at reducere omkostningerne. Man betaler kun for det faktiske forbrug, når brugerne anvender systemet. 
  • Omkostningsbesparelser. Reducering af lokalt HW og driftsomkostninger. Ingen bekymring om opgraderingscyklusser eller ressourceovervågning af infrastrukturen. I stedet tilbydes en nem central administration og overvågning af den aktuelle kapacitet. 
  • Workspace Environment Management (WEM) er fuldt integreret i Citrix Cloud-tjenesten, hvilket giver mulighed for at forbedre brugeroplevelsen. Den forbedrer logintider og giver CPU- og hukommelsesoptimeringer. 
  • Smart check: checker dine kernekomponenter og analyserer afvigelser fra det normale. Hvis der opdages noget usædvanligt, giver Smart Check vejledning til, hvordan problemet eller problemerne kan afhjælpes. 
  • Cloud Agnostic. Selv om Conecto bruger Azure, kan man vælge den cloud tjeneste der passer forretningen bedst. Og det er nemt at administrere flere ressourceplaceringer i forskellige cloud tjenester. 

 

Værdien ved Microsoft Azure skal findes i kombinationen af Landing Zone tilgangen og i den brede vifte af servicetilbud inden for applikationer, software og compute i Microsoft portefolio generelt: 

  • Management. Azure services inkluderer en bred vifte af elementer såsom image management, serviceovervågning, high availability, support og andet. 
  • Identitet: En af hjørnestenene i Azure er en persons identitet og dennes rollebaserede adgang (RBAC). Azure-identiteten styres gennem Azure Active Directory (Azure AD) og Azure AD Domain Services. 
  • Governance: Nøglen til governance er at etablerere de politikker, processer og procedurer, som skal bruges til planlægning, arkitektur, erhvervelse, implementering og operation management af Azure-ressourcer. 
  • Sikkerhed: Azure tilbyder en bred vifte af konfigurerbare sikkerhedsindstillinger og muligheden for at kontrollere disse, så de lever op til unikke krav, der er i kundens organisation.  
  • Connectivity: Azure-netværk understøtter forbindelsen med dit lokale netværk og andre cloudtjenester i en hybrid løsning.  

Conecto Cloud Transformation

Cloud Transformation

Ved en Cloud Transformation flyttes IT-infrastruktur og forretningsapplikationer væk fra dit datacenter eller hosting partner – og erstatter dem med en service. Dermed kan du opnå større fleksibilitet, innovation og sikkerhede.

Conecto Security Baseline M365

Få hjælp til at konfigurere og indstille en Security Baseline for jeres Microsoft 365 miljø, der passer til jeres ønsker og undgå overraskelser.

×
Jan G. Werenfeldt
Jan G. Werenfeldt

Kontakt Jan G. Werenfeldt for at høre mere på +45 2025 0108

Kontakt