Hovedstadens Beredskab

Ukompliceret IT-adgang er et must under komplekse arbejdsforhold

Nem og sikker adgang til de digitale hjælpeværktøjer

Uanset hvilken opgave Hovedstadens Beredskab kører ud for at løse, er omstændighederne som oftest kritiske, og indsatsen skal være hurtig.

Derfor skal de have nem og sikker adgang til de digitale hjælpeværktøjer, der understøtter deres arbejde. Besværlige sikkerhedslogin, der kræver en tablet i den ene hånd og en mobil i den anden, rimer ikke på optimal brugervenlighed. Med Citrix Endpoint Management har beredskabet i marken fået en ny, enkel brugergrænseflade, der letter det digitale arbejde onsite, uden at sikkerheden kompromitteres.

Hovedstadens Beredskab er der, når borgerne har brug for hjælp

En borger i hovedstadsområdet ringer 112, og beredskabet rykker ud. Brandslukning, ambulancetjeneste, vejrmæssige katastrofer, samt ulykker der berører borgere og bygninger skal løses effektivt. Hovedstadens Beredskab passer på 1 mio. borgere døgnet rundt og rykker ud ca. 7000 gange om året. Ud af i alt 1.000 medarbejdere er de 800 tilknyttet det beredskab, som hver dag kører ud for at løse opgaver.

”Udfordringen var derfor at finde en løsning, der kombinerer højeste brugervenlighed med højeste sikkerhed, uanset hvor og under hvilke forhold man arbejder. Beredskabsfolk skal have de bedste arbejdsbetingelser – også når det gælder digitale værktøjer.”

Christian Falberg Goth, Chef for IT, Digitalisering & Shared Service, Hovedstadens Beredskab

Om Hovedstadens Beredskab

Hovedstadens Beredskab er Danmarks største beredskab med næsten 1.000 medarbejdere og frivillige og et samlet budget på ca. 550 mio. kr.

Beredskabets opgave er at forebygge, begrænse og afhjælpe skader på personer, ejendom og miljøet ved ulykker og katastrofer. Beredskabet er grundstammen i hjælpen til borgerne. Det er beredskabsmedarbejdere, man taler med, når man ringer 112, og som hjælper, hvis man er ramt af brand eller har behov for ambulancehjælp.

Beredskabet dækker 8 kommuner og ca. 1 mio. borgere, og ambitionen er at være på forkant med udviklingen af fremtidens beredskab og være en stærk medspiller i forhold til kommunernes visioner om at skabe tryghed og robusthed til gavn for borgerne.

Læs mere om Hovedstadens Beredskab

Behov for sikker og nem adgang til applikationer i marken

Beredskabet får løbende flere digitale hjælpeværktøjer, som skal helt ud til brugerne. Det fjerner papirarbejdet og er et led i beredskabets digilitaliseringsstrategi. Hjælpeværktøjerne er mobil- og webapplikationer, som bl.a. anvendes til at registrere data om indsatserne, gemme billeder som dokumentation og give instruktioner. Alle køretøjer, både i brand- og ambulancetjenesten, er udstyret med en tablet, der giver adgang til de forskellige applikationer, som er nødvendige for grundig opgaveløsning.

”Beredskabet er specialister i at løse svære opgaver på ulykkessteder. Alt skal gå hurtigt, og derfor skal alle hjælpeværktøjer være tilpasset situationen. Samtidig skal sikkerheden være i top, så kritiske data ubesværet kan flyde frem og tilbage mellem hovedkontor og medarbejderne i marken. Tidligere ville løsningen have været en tablet i den ene hånd og en mobil i den anden for at logge på med tofaktor-godkendelse, som kræver en SMS-kode, og det er ikke en gangbar løsning for os. Når man billedligt talt står med brandhandsker på under kaotiske forhold og skal træffe afgørende beslutninger, skal de digitale hjælpeværktøjer ikke besværliggøre arbejdet. Tværtimod,” siger Christian Falberg Goth, Chef for IT, Digitalisering & Shared Service i Hovedstadens Beredskab.

Hovedstadens Beredskab
Hovedstadens Beredskab Ambulance

En sikker tunnel til alle enheder og applikationer

Det var vigtigt for Christian Falberg Goth, at løsningen skulle give den bedst mulige brugeroplevelse i praksis og ikke være drevet af teknologi. Derfor arrangerede han i samarbejde med Conecto en workshop, der involverede operative folk fra beredskabet, medarbejdere fra Alarm- & Vagtcentralen, samt IT. At få konkretiseret deres behov var helt afgørende for valg af løsning.

Valget faldt på Citrix Endpoint Management, som giver brugerne mulighed for at tilgå alle relevante applikationer i marken uden at tænke på sikkerhedslogin, samtidig med at applikationer, enheder og platform kan administreres fra centralt hold. Citrix Endpoint Management er implementeret på samtlige mobile enheder i Hovedstadens Beredskab – herunder iPads i køretøjerne og personligt udleverede tablets og smartphones. Derudover har medarbejdere fået tilbud om at få løsningen på deres egen private enhed.

”Med denne løsning gør vi det langt mere intuitivt for brugerne at anvende hjælpeværktøjerne. Eftersom alle processer er automatiserede, skal de taste så lidt som overhovedet muligt. Tofaktorgodkendelse er erstattet af VPN og mikro-VPN. Det skaber både en sikker tunnel for alle tilknyttede enheder og en sikker tunnel for distribution og adgang til applikationer. Derudover kan vi nemt styre alle applikationer og enheder centralt. Får vi en ny applikation, som skal ud på 200 enheder, kræver det blot et par enkelte klik fra vores side. Al administration er minimeret,” siger Christian Falberg Goth.

Konkrete forretningsfordele for Hovedstadens Beredskab

Citrix Endpoint Management er en nem måde at styre og sikre alle applikationer på mobile enheder. Løsningen til Hovedstadens Beredskab giver:

  • Højeste sikkerhed kombineret med bedst mulige brugeroplevelse
  • Nem central styring og distribution af applikationer
  • Frihed til at løse administrative opgaver – uanset hvor og under hvilke forhold man arbejder

Lad os tale om jeres digitale muligheder

Hos Conecto tror vi på, at it handler om mennesker. Med fokus på vores kunders visioner og praktik, udvikler vi meningsfulde it-løsninger, der forandrer og forbedrer menneskers hverdag.

Brian Sprogø

Head of Work Is Not A Place