1200 butikker bløder, når Coops apps ikke fungerer
Da et usædvanligt problem opstod imellem applikationsversioner i Coops it-infrastruktur og ramte de 1200 dagligvarebutikkers centralnervesystem, var gode råd umiddelbart dyre. 250 servere, som driver Coops Citrix installation, frøs i tide og utide og hæmmede butikkernes drift.
It-afdelingen i Coop servicerer cirka 20.000 medarbejdere rundt omkring i Danmark fordelt på hovedkontoret og i 1200 butikker, herunder Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, fakta og Irma. Butikkerne udgør fundamentet i Coop, som er medlemsejet. Butiksmedarbejderne logger sig dagligt ind og ud af Coops Citrix applikation, som styrer adgang til alle forretningskritiske apps til bl.a. varebestilling, lagerbeholdning og personalehåndtering.
Butikkerne bløder, når apps ikke fungerer
”Vi udvikler løbende vores systemer og applikationer til butikkerne og tilføjer nye teknologier til den samlede digitale platform. Vi vægter enkelhed, stabilitet og sikkerhed i forhold til kernebrugerne i butikkerne, og bl.a. Citrix bidrager i høj grad til dette. Men samspillet mellem versionerne i henholdsvis Citrix og FSLogix, der håndterer profilerne i Citrix, skabte et alvorligt problem. Vi løste det midlertidigt ved at gå tilbage til en tidligere Citrix version, men problemet eskalerede, og serverne begyndte at fryse. Til stor frustration for butikkerne, som bløder, når applikationerne ikke virker,” fortæller Adam Helms, Citrix & Solutions Architect – Security & End User Services, Coop.
Udfordringen for butikkerne var, at når serverne frøs, kunne de ikke gemme deres arbejde og logge af. Systemerne kørte ekstremt langsomt, og eneste løsning var at genstarte serverne – med alt for stor risiko for at miste mange data og belaste systemerne unødigt.
“Vi vægter enkelhed, stabilitet og sikkerhed i forhold til kernebrugerne i butikkerne, og bl.a. Citrix bidrager i høj grad til dette. Men samspillet mellem versioner i to applikationer skabte et alvorligt problem. Til stor frustration for butikkerne, som bløder, når applikationerne ikke virker.”
Adam Helms, Citrix & Solutions Architect – Security & End User Services, Coop
Om Coop
Coop-familien er stor: Den består af mere end 40.000 medarbejdere og 1000 butikker, som dels er ejet af Coop Danmark og dels af en række selvstændige brugsforeninger. Derudover favner familien også bl.a. Coop Bank, Coop Invest, de 1,9 million medlemmer og foreningen, som står bag.
Som Danmarks førende dagligvarevirksomhed, driver Coop butikskæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, fakta og Irma samt onlinebutikkerne Coop.dk MAD og Coop.dk Shopping.
Diagnosticerede fejlen på syv minutter
”Vi samlede vores leverandørs topkonsulenter til akut møde, og Citrix sendte sine bedste folk. Det lykkedes dem ikke at knække koden på problemet. Citrix henviste til Conecto, som på syv minutter havde diagnosticeret fejlen. Dagen efter blev vores setup’et ændret og problemet løst. Samtlige 250 servere, som driver de 1200 butikker på landsplan, kom i fuld drift og fungerede igen stabilt,” fortæller han. Historisk set har Conecto for de to it-løsningsarkitekter, der driver Citrix-platformen, været en meget tæt samarbejdspartner igennem deres karrierer – og de kan konstatere, at de dygtigste konsulenter igennem årene har samlet sig hos Conecto.
Favner både platformen og alle de perifere løsninger
”Kort og godt er der ingen i Danmark, der nærmer sig den ekspertise og det kendskab til Citrix platformen, som Conecto har. Conecto favner både platformen og alle de perifere løsninger, der benytter Citrix platformen, netop dette gør hele forskellen, for Coop,” afslutter han.
Coop har indgået en 24/7 beredskabsaftale med Conecto, som dækker samtlige 20.000 Citrix brugere i Coops organisation.
Lad os tale om jeres digitale muligheder
Hos Conecto tror vi på, at it handler om mennesker. Med fokus på vores kunders visioner og praktik, udvikler vi meningsfulde it-løsninger, der forandrer og forbedrer menneskers hverdag.
Brian Sprogø
Head of Work Is Not A Place
Telefon: +45 2118 0416
E-mail: brs@conecto.dk